Prepared Foods logo
search
cart
facebook twitter linkedin youtube
  • Sign In
  • Create Account
  • Sign Out
  • My Account
Prepared Foods logo
  • TRENDS
    • Prepared Foods The Year Ahead
    • Innovation Month
    • *Sustainability*
  • PRODUCTS
    • Bakery
    • Beverages
    • Breakfast, Cereals & Bars
    • Candy
    • Cannabis
    • Dairy
    • Meals & Sides
    • Meat, Poultry & Seafood
    • Sauces & Marinades
    • Snacks & Appetizers
    • Soups
  • INGREDIENTS
    • Antioxidants & Nutritionals
    • Colorings
    • Dietary Fiber
    • Emulsifiers, Fat & Oils
    • Flavors, Seasonings, Spices
    • Flours, Grains, & Pasta
    • Fruits, Vegetables and Nuts
    • Gums & Starches
    • Phosphates & Acidulants
    • *Proteins*
    • Sweeteners
  • FORMULATION
    • Allergens & Intolerance
    • Authentic & Ethnic
    • Cost Reduction
    • Fat Reduction
    • Gluten Free
    • *Immunity*
    • *Natural / Organic*
    • *Plant Based & Vegetarian*
    • R&D Lab Tech / QA-QC / Food Safety
    • Shelf Stability
    • *Sugar Reduction*
  • BETTER FOR YOU
    • Functional New Products
    • Functional Ingredients
    • Functional Benefits
  • FOOD MASTER
  • MEDIA
    • Podcasts
    • Videos
    • Infographics
    • First Person Q&A
    • Favorite Products Poll
    • Play With Your Food Game
    • Webinars
  • STORE
  • EVENTS
    • Spirit of Innovation Awards
    • Industry Events
  • EMAG
    • eMagazine
    • Archive Issues
    • Advertise
  • SIGN UP!
Breaking News

Coffee May Help Avoid Stroke Risk

March 14, 2011

Coffee May Help Avoid Stroke Risk

March 12/Stockholm, Sweden/Waterloo Region Record --  Women in a Swedish study who drank at least a cup of coffee everyday had a 22-25% lower risk of stroke, compared to those who drank less coffee or none at all.

"Coffee drinkers should rejoice," said Dr. Sharonne Hayes, a cardiologist at the Mayo Clinic in Rochester, Minn. "Coffee is often made out to be potentially bad for your heart. There really hasn't been any study that convincingly said coffee is bad.

"If you are drinking coffee now, you may be doing some good and you are likely not doing harm," she added.

However, Hayes and other doctors say the study should not send non-coffee drinkers running to their local coffee shop. The study does not prove that coffee lowers stroke risk, only that coffee drinkers tend to have a lower stroke risk.

"These sorts of epidemiological studies are compelling but they don't prove cause," said Dr. David Seres, director of medical nutrition at Columbia University's College of Physicians and Surgeons in New York.

The findings were published online in the American Heart Association journal Stroke.

Scientists have been studying coffee for years, trying to determine its risks and benefits. The Swedish researchers led by Susanna Larsson at the Karolinska Institute in Stockholm said previous studies on coffee consumption and strokes have had conflicting findings.

"There hasn't been a consistent message come out" of coffee studies, said Dr. Cathy Sila, a stroke neurologist at University Hospitals Case Medical Center in Cleveland.

For the observational study, researchers followed 34,670 Swedish women, ages 49-83, for about 10 years. The women were asked how much coffee they drank at the start of the study. The researchers checked hospital records to find out how many of the women later had strokes. There were a total of 1,680 strokes, including 205 in those who drank less than a cup or none.

Researchers adjusted for differences between the groups that affect stroke risk, such as smoking, weight, high blood pressure and diabetes, and still saw a lower stroke risk among coffee drinkers. Larsson said the benefit was seen whether the women drank a cup or several daily.

"You don't need to drink so much. One or two cups a day is enough," she said.

Larsson, who in another study found a link between coffee drinking in Finnish men who smoked and decreased stroke risk, said more research needs to be done to figure out why coffee may be cutting stroke risk. It could be reducing inflammation and improving insulin sensitivity, she said, or it could be the antioxidants in coffee.

From the March 21, 2011, Prepared Foods E-dition

Share This Story

Looking for a reprint of this article?
From high-res PDFs to custom plaques, order your copy today!

Recommended Content

JOIN TODAY
to unlock your recommendations.

Already have an account? Sign In

  • Women in beverge isle

    Ingredient Demonization May Not Drive Consumer Behavior

    While tracking cultural conversations around demonized...
    Ingredients
    By: Prepared Foods Editorial Staff
  • Bubs Candy Packages

    Sweden’s Viral Candy Brand BUBS Lands in US Retail Nationwide

    TikTok videos of BUB's unique chewy-meets-marshmallow...
    Products
    By: Prepared Foods Editorial Staff
  • Innovation Month Logo Orange

    Introducing Innovation Month: A Deep Dive into the Future of Food & Beverage

    The next wave of food innovation is here. Dive into the...
    Breaking News
    By: Prepared Foods Editorial Staff
Manage My Account
  • eMagazine Subscription
  • Newsletters
  • Manage My Preferences
  • Online Registration
  • Subscription Customer Service

More Videos

Popular Stories

General Mills US250 Packages

General Mills Launches 79 Limited-Edition Summer Products

Circana Pacesetters 2026

Circana Highlights 2025 CPG Pacesetters

Bushs Baked Beans LTO Flavors

Bush’s Beans Debuts Summer-Inspired Flavors

PF Webinar sponsored by FoodChain: Signals to Shelf: Turning Consumer Insight into Executable Innovation

Events

June 18, 2025

Master the Art of Plant-Based Dairy

ON DEMAND: Whether you're in R&D, formulation, or innovation, this session will provide enzyme-driven insights to improve your plant-based dairy portfolio.

June 25, 2025

Market in Motion: Active Nutrition

ON DEMAND: Once targeted at athletes, active nutrition products with benefits like energy, focus, hydration, and protein are now winning over everyday consumers seeking support for their busy lifestyles.

View All Submit An Event

Products

Recent Advances in Ready-to-Eat Food Technology

Recent Advances in Ready-to-Eat Food Technology

See More Products

CHECK OUT OUR NEW POWER TRENDS

Immunity Logo
Natural & Organic Logo
Plant Based Logo
Protein Logo
Sugar Reduction Logo Sustainability Logo

Related Articles

  • Coffee May Reduce Stroke Risk

    See More
  • Coffee May Help Prevent Endometrial Cancer

    See More
  • Coffee May Help Women's Memories

    See More
×

Unlock the Future of Food and Beverage Innovation

Are you a leader in research & development? Stay ahead of the curve with Prepared Foods, the premier source of information and insights for today's trend leaders and taste-makers in food and beverage manufacturing.

JOIN TODAY
  • Resources
    • Advertise
    • Contact Us
    • Food Master
    • Store
    • Join
  • Sign Up Today
    • Create Account
    • eMagazine
    • Newsletters
    • Customer Service
    • Manage Preferences
  • Services
    • Marketing Services
    • Reprints
    • Market Research
    • List Rental
    • Survey/Respondent Access
  • Stay Connected
    • LinkedIn
    • Facebook
    • Instagram
    • YouTube
    • X (Twitter)
  • PRIVACY
    • PRIVACY POLICY
    • TERMS & CONDITIONS
    • DO NOT SELL MY PERSONAL INFORMATION
    • PRIVACY REQUEST
    • ACCESSIBILITY

Copyright ©2026. All Rights Reserved BNP Media, Inc. and BNP Media II, LLC.

Design, CMS, Hosting & Web Development :: ePublishing